LADA 21124 kontrollerből hibás immobilizer kiiktatása

Családunk egyik autója egy Lada 2111 kombi 21124 sorozatú 1.6i 16V motorral szerelve. Második tulajdonosai vagyunk, annak idején külföldről került hozzánk, és sajnos a szokásos kulcskészletből már megvásárláskor hiányzott az immobilizer piros színű programozó transzpondere. A két fekete „normál” transzponderből is sikerült az egyiket elvesztenünk az évek során (a transzpondert egy viszonylag gyenge műanyag füllel lehet a kulcscsomóra rögzíteni), így onnantól a fejünk felett volt Damoklész kardja, ha azzal is történik valami, a kocsit letehetjük jó időre. Az immó azonban megelőzött, összeakadt egy műszerrel, amivel a motor kontrollerből diagnosztikai információkat olvastunk ki (Gamma 112). Az immobilizer „lefagyott” és innentől kezdve nem fogadta el a transzpondert, bármit csináltunk (akkumulátor lekötés, gyújtás ráadás-elvétel mindenféle időzítésekkel stb.) onnantól kezdve nem hagyta a motort elindítani. A néhai Lada márkaszervizben (Pálya u.) is csak kontrollercserével tudták volna megoldani a kérdést, viszont ehhez a motorhoz Magyarországon egy autósboltban sem tartanak kontrollert. A Duna Autóék meg kb 300e HUF árszinten hoznának be új kontrollert a 2110 családhoz, ezt a kört már korábban, más autó kapcsán megfutottam. Irreális, csaknem a jármű piaci értéke működőképes állapotban. Orosz-ukrán autós webshopokban közben 6000 rubel körüli (30-40eHUF) áron kínálják, 100% vámmal, szállítási költséggel is meg kellene álljon 100eHUF-nál, szóval van ott árrés rendesen…

Tekintettel a körülményekre, ásni kezdtem a netet, hogyan lehet esetleg némi programozással az immót kiiktatni/megkerülni. Elsősorban orosz nyelvterületről jöttek találatok (bár ez gondolom érthető), a google fordító segítségével ki tudtam hámozni, hogy a probléma nem ismeretlen, az APS4 illetve az APS6 sorozatú immót egy szervizbeli diagnosztika simán ki tudja akasztani, de említették még a mobiltelefonok zavarsugárzását is a lehetséges okok között. (Ez jelzi azt is, hogy azért lenne még hová fejlődni ezen a területen megbízhatóság kérdésében.)

Az autó-/kontrollerváltozat illetve a megtalált weboldal függvényében a kontroller Flash memóriájának bizonyos adatainak módosításától az EEPROM memória gyári (szűz) firmware programmal való újrafeltöltéséig bezárólag említették a lehetséges megoldásokat. Esetemben a kontroller 21124-1411020-10 gyári cikkszámú, M7.9.7 verziójú, a benne lévő firmware program B108DQ09 verziójú (mint kiderült, ez az EURO4 normákat teljesítő motorok firmware verziója). Ehhez a kotrollerhez az EEPROM újraírás volt megoldásként feltüntetve, viszont sehol nem találtam (vagy csak nem vettem észre hatalmas orosz tudásommal) magának az újraírásnak a menetét. Találtam viszont leírásokat, különböző változatokban, a kontroller K-vonal és az RS232 soros port közötti adapterekről, amin keresztül elvileg programozni lehet (pl. http://freetuning.narod.ru/hard.htm). Találtam továbbá oldalakat, ahol a különböző kontrollerverziók EPROM tartalmai találhatók meg (pl: http://chiptuner.ru/content/ser_b797/; http://avto-remont.com/downloads/index/pod/5/11.html), csupán egy érthető leírás hiányzott a programozás menetéről. Ekkor kaptam segítséget a zsiguli.hu oldal fórumáról Priki fórumtársunktól, aki tömören összefoglalta a programozáshoz szükséges lépéseket, illetve megadta az EEPROM kiolvasó/újraíró program elérhetőségét. Ezek után, ha nem is elsőre, de sikerült a kontroller EEPROM újraírása a gyári firmware programmal. Az autó talpra állt, azóta is mindennapos használatban van. Úgy gondoltam, készítek egy részletesebb összefoglalót, részben magamnak emlékeztetőül, részben a hasonló cipőben járók részére.



Hozzávalók:

Kezdjük a K-vonal – RS232 átalakító elkészítésével, mivel ez a legbonyolultabb hozzávaló. A különböző kapcsolás verziók közül azt választottam, amelyiknél nem kell tranzisztoros áramkört a kontrollerrel való összekapcsolás után még külön kimérni-beállítani, és nem utolsó sorban az alkatrészei is beszerezhetők hazai elektronikai alkatrészboltokban.

A kapcsolás lefontosabb 2 db IC-ből és a köröttük szükséges ellenállás-kondenzátor motyóból áll, a többi elemnek csak kiegészítő funkciója van. Az első IC az RS232 soros portnál szokásos MAX232, vagy valamelyik klónja, ez bárhol beszerezhető. A második MC33199 típusú speciális K-vonali illesztő. Ilyet én is csak smd kivitelben tudtam keríteni (nem akarok ingyenreklámot az üzletnek, ezért itt most nem nevezem meg, de ha valaki utánépítené és végleg nem tudja beszerezni a szükséges integrált áramkört (IC-t), privátban elküldöm, én hol szereztem be), ami a furatraszteres próbapanelre készített áramkör miatt egy kis nehézséget okozott mind tervezési, mind szerelési szempontból.

Az áramkör kapcsolási rajza az alábbi:

SVG Picture created as Lada_K_vonali_adapter.sch.svg date 2018/05/06 08:10:26
D1 dióda tetszőleges 50V 1A egyenirányító dióda lehet, a fordított polaritású akkumulátor csatlakoztatás kivédésére van. Az elektrolit kondenzátorok 25V feszültségűek legyenek.

Az U2 jelű IC egy kis terhelhetőségű 5V feszültségstabilizátor, a soros porti illesztő tápfeszültségét állítja elő. Az 5V tápfeszültség meglétét a D3 jelű LED jelzi.

D2 LED a K vonal adatforgalmát jelzi ki, ez hasznos az esetleges hibák felderítéséhez. A JP1 jumper (ami nálam végül egy mini kapcsoló lett) funkciója jelen esetben nekem sem világos, az eredeti kapcsolásban benne volt. Ezzel a K vonali adatsor feszültségszintje (12V 1-2 állás, 5V 2-3 állás) kapcsolható át, esetemben ez 12V, de lehetnek 5V szinten kommunikáló kontrollerek is.

A JP2 jumper az első próbálkozások után került a kapcsolásba, amikor a kontroller „Programozás engedélyezés” bemenetére kapcsolandó feszültségre bizonyos weboldalakon 12V, bizonyos weboldalakon a 0V (test) rákapcsolását javasolták. Nekem a 0V (1-2 állás) rákapcsolással lett sikeres a programozás, de gondolom ez kontrollerenként változhat.

A végső áramkörből én a sorkapcsokat végül elhagytam, a helyükre krokodilcsipesszel vagy akkucsipesszel szerelt vezetékeket forrasztottam a következő színkódolás alapján:

+12V: piros vezeték, piros krokodilcsipesz,
0V (test): fekete vezeték fekete krokodilcsipesz,
„Programozás engedélyezés”: fekete vezeték, piros krokodilcsipesz,
„K-vonal”: zöld-sárga vezeték, fekete krokodilcsipesz.

Az áramkört furatraszteres próbapanelre terveztem, a rajzolatot ellenálláslábakkal alakítottam ki:








A megépített adapter:






az adapter elkészítése után a kontrollert ki kell szerelni az autóból, a burkolatát leszerelni, és az alábbi képen megjelölt helyre két db 6,2kW ellenállást be kell forrasztani.




A kontroller 81 pólusú csatlakozóján az alábbi lábakhoz kell kapcsolódni (mellesleg a kapcsolási rajzon a sorkapcsok mellett is fel van tüntetve:



35: 0V (test)

80: 0V (test)

13: +12v

12: +12v

71: K-vonal

43: programozás engedélyezés





A csatlakozó lábkiosztása az alábbi ábrán látható:






A csatlakozóban a lábak IC láb sűrűséggel lettek elhelyezve, ezért nem lehet rájuk a csipeszeket csak úgy rácsipeszelni. (Ilyen gond a 1.5l 2112 kontrollerénél nincs is, ott ritkábban helyezkednek el, és nagyobbak a csatlakozó lábai). Én a panel hátoldalán, a szükséges lábakhoz, a csatlakozó beforrasztási pontjaira ellenálláslábakat forrasztottam, így már sikerült biztonsággal csatlakoztatni a csipeszeket. (Figyelem, a panel hátoldalán a lábkiosztás hossztengely mentén tükrözött!) Alább az előtérben a beforrasztott két 6,2kW ellenállás, háttérben a csatlakozóra forrasztott ellenálláslábak láthatóak:




Első teszteléskor még a kontrollerhez nem, csak az akkumulátorra és a soros portra csatlakoztatjuk az adapterünket. Multiméterrel ellenőrizzük a tápfeszültségeket az IC-k lábain, majd próbáljunk a soros portra kiírni valamit, és a D2 LED felvillanásaiból lehet következtetni az adapter működőképességére. Amennyiben a soros portra írás nem megy közvetlenül, a CombiLoader program is felhasználható.



A CombiLoader program indítása előtt be kell állítani a Winfosban a non-unicode karakterek megjelenítését orosz nyelvre, különben a ciril betűk helyett csupa kérdőjel lesz megjelenítve, és nehéz lesz eligazodni (persze a ciril betűk ismerete is szükséges).

Indítás után a kontroller kiválasztása, és a soros port beállítása után indítunk egy Flash olvasási műveletet (bal alsó nyomógomb). Ez ugyan most még hibaüzenetet produkál, de a kontrollernek küldött adatok felvillantják a LED-et, így az adapter működőképessége ellenőrizhető.




Ezután a csipeszeket felcsatlakoztathatjuk a kontrollerre:




A CombiLoader programot célszerű újraindítani és ismét indítani egy FLASH olvasást.


A beolvasott FLASH tartalomról csináljunk biztonsági mentést (bal felső menüpont, második lehetőség), majd ezt ismételjük meg az EEPROM-mal is. Ehhez lehet, hogy a CombiLoadert és a kontrollert (tápelvétellel) újra kell indítani, mert másodszorra már nem veszi fel a kapcsolatot.






Ezek után lehet (az esetleges újraindítások után) a letöltött szűz EEPROM programot a kontrollerbe írni: bal felső menüpont, első lehetőség, letöltött firmware kiválasztása, majd a bal alsó második nyomógomb.

Miután az írás művelet véget ér, lecsatlakoztatható az adapter a kontrollerről, az ellenálláslábak és a két ellenállás kiforrasztható, és a kontroller visszaszerelhető az helyére az autóba. Visszaszerelés előtt az immobilizer csatlakozójáról a 9 és 18 lábra csatlakozó vezetékeket (kék-narancs és sárga-fekete) le kell vágni és a két vezetéket egymással össze kell kapcsolni.

Visszaszerelés után az autónak pöcc-röff indulni kell.

11

Vissza a főoldalra
Itt küldhetsz nekem e-mailt a 'kbohom@freemail.hu'  címen